• info@avenweb.com
  • ایران - تهران

بازاریابی اینترنتی چیست؟ نگاهی به آنچه هست و آنچه نیست

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی، یک اصطلاح عمومی و بسیار گسترده است که باید با دقت نظر بالایی به بررسی آن پرداخت. از سوی دیگر اهمیت بالای این اصطلاح در شرایط فعلی بازار، لزوم پرداختن به مباحث مرتبط با آن را دوچندان می‌سازد. با این اوصاف ما نیز بر آن شدیم تا در قالب چند نکته، مرور کوتاهی بر ماهیت آن داشته باشیم.

بازاریابی اینترنتی چیست؟ نگاهی به آنچه هست و آنچه نیست

بازاریابی اینترنتی نیز، یکی از آن اصطلاحات جدید است که بخاطر کاربرد زیاد و تکرار، اسیر برخی کج‌فهمی‌ها و نارسایی‌ها شده است. به همین خاطر در هنگام پرداختن به آن، بسیار مهم است در کنار توصیف آنچه هست، به آنچه بازاریابی اینترنتی نیست هم بپردازیم. این کمک می‌کند تا رویکرد ذهنی مخاطبان نسبت به ماهیت آن، به طرز مؤثرتری اصلاح شود. شما نیز با ما همراه باشید تا به این شیوه، نگاهی اجمالی به ماهیت آن داشته باشیم.

این یک کار یا عملکرد خاص و مشخص نیست؛ در بازاریابی اینترنتی شما با شبکه‌ای از استراتژی‌ها مواجه هستید

بازاریابی اینترنتی، شبکه‌ای از استراتژی‌هاست

بازاریابی اینترنتی یک اصطلاح کلی و عام است. این اصطلاح که به مجموعه‌ای از استراتژی‌های کاربردی به منظور برجسته‌سازی و تمایزبخشی به یک کالا یا خدمت اطلاق می‌شود؛ البته با استفاده از ابزارهای آنلاین و اینترنتی. این نقطه تمایز بازاریابی اینترنتی، نسبت به سایر انواع بازاریابی است. در این شیوه از بازاریابی، به منظور تمایزبخشی به یک محصول، خدمت یا حتی ایده، شما طیف وسیعی از ابزارها و روش‌ها را در اختیار دارید. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمیل
  • وب‌سایت و محتواهای متنی یا بصری قابل انتشار از طریق آن
  • شبکه‌های اجتماعی
  • وبلاگ‌ها
  • تبلیغات آنلاین
  • ویدیو و پادکست
  • اسپانسرینگ و پروموشن از طریق ابزارهای پولی

بازاریابی اینترنتی فقط برای بیزینس‌های عظیم نیست

بسیاری افراد تصور می‌کنند فقط پس از رسیدن به سطح بالایی از موفقیت و توسعه یافتن کسب‌وکار خود، می‌توانند به سراغ بازاریابی اینترنتی بروند. اما این از اساس یک باور غلط است. اگر بتوانید روش مناسبی را بسته به شرایط و موقعیت خود پیدا کنید، بدون تردید برای کسب‌وکارهای کوچک نیز کاربردی خواهد بود. کافیست با یک تیم صاحب تخصص و توانمند در این حوزه مشورت کنید. آن‌ها ارتباط معناداری بین انتظارات و منابع شما ایجاد می‌کنند.

بازاریابی اینترنتی به زمان و منابع کافی نیاز دارد

کمپین‌های ضربتی و ناگهانی، شاید بتوانند یک اثربخشی ناگهانی ایجاد کنند اما همیشه قابل اتکا و اثربخش نیستند. دقیقاً به همین خاطر، باید بدانید که این شیوه بازاریابی، غول چراغ جادو نیست؛ به منابع و زمان کافی نیاز دارد. مسئله اصلی این است که با چه تلفیقی از منابع و زمان، می‌توانید به یک هدف خاص دست یابید. تمام استراتژی‌های این حوزه، تلاش خود را برای ایجاد یک تعادل منطقی بین این دو فاکتور، به کار می‌بندند.

بازاریابی اینترنتی فقط متکی به وب‌سایت شما نیست

همانطور که در بخش‌های ابتدایی به این موضوع اشاره شد، داشتن وب‌سایت و مدیریت آن به نحو احسن، تنها یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی است. در این شیوه بازاریابی، داشتن وب‌سایت و مدیریت آن، همه چیز نیست. اما این واقعیت نباید باعث نادیده گرفتن اهمیت وب‌سایت شود. واقعیت این است که وب‌سایت شما یک نقش محوری در پروژه‌های بازاریابی برندتان ایفا کرده و به همین خاطر اهمیت بالایی دارد. به شکلی که می‌توان گفت بخشی از بار کمپین‌های بازاریابی شما، قطعاً به دوش تیم طراحی سایت خواهد بود. یک تیم طراحی سایت باید بتواند با عملکرد عالی خود، خطوط کلی کمپین‌ها و ایده‌های شما برای بازاریابی اینترنتی را شکل دهد.

در بازاریابی اینترنتی، استراتژی مناسب بیش از استراتژی درست مهم است

در بازاریابی اینترنتی هیچ فرمول ثابت و دائمی وجود ندارد. ما منکر وجود برخی مبانی در این حوزه نیستیم اما اشتراک در مبانی، به معنی اشتراک در ایده نهایی نیست. درست مانند داروها که باید بسته به شرایط بیمار تجویز شوند، در این حوزه نیز این شرایط برند شماست که استراتژی درست را تعیین می‌کند. پس در ارتباط با قطعه‌های مختلف پازل بازاریابی خود، بهتر است همیشه شرایط و انتظارات را به طرز واضحی بیان کنید. به عنوان مثال تیم طراحی سایت برای تعیین استراتژی مناسب، به درک شرایط شما نیاز دارد.

تبلیغات صرفاً قطعه‌ای از این پازل بزرگ‌تر است؛ اما قطعاً یک قطعه مهم است!

بازاریابی اینترنتی، صرفاً تبلیغات نیست!

تبلیغات صرفاً یک جزء از بازاریابی است. اما عامه مردم به اشتباه این دو اصطلاح را یکسان در نظر می‌گیرند. در تبلیغات شما فقط تعیین می‌کنید که چه تصویری از برند شما، از طریق چه بستری به مخاطب القا شود؛ مجلات، سایت‌های نقدنوسی یا بنرهای تبلیغات مجازی. اما در بازاریابی شما باید با یک دید کلان‌تر، ابزار تبلیغات را در ارتباطی مؤثر با سایر استراتژی‌ها قرار دهید. قطعاً بخش مهمی از بازاریابی، تبلیغات است اما این قیاس بین کلیات و جزئیات یک پروژه است.

برچسب گذاری شده : / / / / /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *