• info@avenweb.com
  • ایران - تهران

چگونه برای فروشگاه آنلاین اعتماد ایجاد کنیم؟

اعتمادسازی و ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد با مشتریان، یکی از چالش‌های بسیار کلیدی و اساسی در اداره یک فروشگاه آنلاین است. این یک چالش جدید نیست؛ حتی در دوران مبادله کالا با کالا هم قطعاً فروشندگان در مورد جلب اعتماد مشتریان خود دغدغه داشته‌اند! اما با ورود به عصر دیجیتال و دنیای اینترنتی، شکل این چالش و شیوه پاسخگویی به آن عوض شده است. اگر شما هم در صدد اعتمادسازی برای فروشگاه آنلاین خود هستید، از شما دعوت می‌کنیم تا در مطالعه این چند نکته با ما همراه باشید.

اعتمادسازی یک چالش مهم برای آغاز روند رشد یک فروشگاه آنلاین است
اعتمادسازی یک چالش مهم برای آغاز روند رشد یک فروشگاه آنلاین است؛ برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید

هنوز هم شما از روی ظاهر قضاوت می‌شوید

قطعاً اینکه افراد همدیگر را از روی ظاهر قضاوت کنند، یک امر اخلاقی نیست. اما خوب یا بد، باید پذیرفت که کسب‌وکار و فروشگاه آنلاین شما از روی ظاهر قضاوت می‌شود. یکی از توسعه‌دهندگان حوزه وب جمله معروفی دارد: “کیفیت طراحی سایت، سفیر خاموش برند شماست”. تجربه نشان داده که اغلب مخاطبان حتی بدون خواندن یک خط از توضیحات شما، در همان نگاه اول احساسات مشخصی را از شیوه طراحی بدست می‌آورند. پس فراموش نکنید جزئیات و کیفیت کار تیم طراحی سایت، در ایجاد تصور یک اعتماد متقابل، نقش مهمی دارد. هم از حیث جذابیت بصری و هم از حیث روان بودن سایت و سهولت کار با آن، باید در اولین برخورد، اعتماد را به مخاطب القا کنید.

از تعریف بی‌دلیل و غیرواقعی جداً پرهیز کنید

برای اینکه بتوانید اعتماد مشتریان را جلب کنید، باید صداقت خود را به آن‌ها نشان دهید. همه مردم می‌دانند که فروشندگان قرار است از اجناس خود تعریف کنند. اما یک فروشنده هوشمند با نقدهای جدی و واقع‌بینانه می‌تواند آن‌ها را غافلگیر کند. خود شما هم حتی در خرید حضوری یک پیراهن، احتمالاً با انتقاد فروشنده از کالای خود، بشدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. چون ذهن شما این عملکرد او را مبتنی بر صداقت او می‌داند. لازم نیست ارزش کالا یا خدمات خود را محو کنید اما بهتر است، به نقاط ضعف هم نیم‌نگاهی داشته باشید.

از اثربخشی امپاتی در جلب اعتماد برای فروشگاه آنلاین غافل نشوید

امپاتی (empathy) در لغت به معنی همدلی و همذات‌پنداری است و در اصطلاح می‌تواند هم‌ارز با قرار دادن خودتان به جای دیگران باشد. شما برای اینکه بتوانید نیازها، انتظارات، معیارهای و تصمیمات یک شخص را پیش‌بینی و درک کنید، باید با او امپاتی کنید. در اداره یک فروشگاه آنلاین هم شما نیز باید با شیوه امپاتی خود را جای مشتریان قرار دهید و از خود بپرسید تحت چه شرایطی به یک سایت غریبه پیشنهاد می‌کنید. البته در شیوه طراحی سایت، نحوه نمایش منوها، نوشته و تولید محتوای متنی هم باید با مشتری امپاتی کنید. مشتریان باید بدانند که تیم مدیریتی که از آن سوی دیوار سایت نشسته، با آن‌ها همدل است.

در دسترس بودن خود را به نمایش بگذارید

چه چیزی ریشه اصلی اطمینان نکردن خریداران به یک خرید آنلاین و اینترنتی است؟ اصلی‌ترین تفاوت آن با خرید حضوری؛ یعنی در دسترس نبودن! اغلب مخاطبان و مشتریان به این خاطر که حس می‌کنند به شما دسترسی ندارند و به بیان عامیانه پس از خرید دستشان به هیچ‌جا بند نیست، از خرید منصرف می‌شوند. اما شما با برخی اقدامات می‌توانید به آن‌ها نشان دهید که در دسترس هستید. به عنوان مثال با ایجاد یک پنل پشتیبانی قوی و پاسخگو برای فروشگاه آنلاین، کسب نشان‌های معتبر کسب‌وکار، معرفی راه‌های ارتباطی متعدد در بسترهای مختلف و ده‌ها روش دیگر که در دسترس بودن شما را به رخ می‌کشند. مشتریان باید بدانند ارتباط شما با آن‌ها، صرفاً بسته به ریسمان نازک یک سایت اینترنتی نیست.

اعتمادسازی
اعتمادسازی یک چالش جدی است؛ اما آیا برای حفظ آن هم برنامه‌ای دارید؟

نقش ثبات و تداوم را نادیده نگیرید

در یک فروشگاه آنلاین، ثبات و تداوم عملکردها، اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کنند. یک فروشگاه آنلاین باید نشان دهد که همیشه و در هر حال بروز است و پلتفرم آن رها نشده است. با بروزرسانی‌های مداوم و به رخ کشیدن به‌روز بودن اطلاعات، به آن‌ها نشان دهید که ایده شما ثبات و تداوم دارد. آیا کسی تمایل دارد از یک فروشگاه که در ماه ده روز به صورت نامنظم باز است خرید کند؟ پاسخ این پرسش نقش ثبات و تداوم را در پیشرفت فروشگاه آنلاین نشان می‌دهد.

برچسب گذاری شده : / / / /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *