• info@avenweb.com
  • ایران - تهران

داستان موفقیت آمازون؛ جف بزوس در نامگذاری وسواس داشت!

داستان موفقیت آمازون، با آزمایش و خطاهای متعددی همراه است. جف بزوس اما به عنوان یکی از نمادهای ریسک‌پذیری، در داستان موفقیت آمازون کاملاً الهام‌بخش ظاهر شده است. او از همان ابتدا از جایگاه معاونت شرکت ثروتمند و موفق “D.E Shaw & Co.” استعفا داد. و به این ترتیب از ساحل امن خود خارج شد و به سراغ ایده طراحی سایتی آمد که آینده او و کل جهان را تغییر داد. بزوس در 1994 راهی را از پارکینگ خانه خود شروع کرد که شاید در ابتدا مقصد آن صرفاً یک کتاب‌فروشی آنلاین بود اما در کمتر از چند سال، به یک قطب در فروش کالاهای مختلف تبدیل شد.

او با برند آمازون، بر قله موفقیت و ثروت ایستاده است

جف بزوس و یک نامگذاری غلط

ممکن است عامه مردم چنین تصوری داشته باشند که نامگذاری یک ایده، یک برند یا یک سایت، کمتر از سایر مراحل رشد و پیشرفت آن اهمیت داشته باشد اما بزرگان عرصه کسب‌وکار یا دست‌کم جف بزوس، چنین اعتقادی ندارد! جف بزوس خاص بودن و غیرقابل کپی بودن نام آمازون را یکی از عوامل شهرت و موفقیت آن می‌داند. اما چگونه نام آمازون برای این برند انتخاب شد؟ جف بزوس در ابتدا نام کادابرا(افسونی جادویی) را برای ایده خود انتخاب کرده بود. اما پس از اینکه یک بار وکیل او پشت تلفن، عمداً یا سهواً نام آن را چندین بار کاداور خواند، متقاعد شد که باید اسم برند را عوض کند؛ زیرا کاداور به معنی جسد است!

جف بزوس و انتخاب نام آمازون

اما پس از یک اشتباه در انتخاب نام، باز هم جف بزوس اسم رلنت‌لس(بی‌رحم) را برای برند خود انتخاب کرد! که باز هم با توصیه‌های اطرافیان قانع شد که نام جالبی نیست. پس از این بود که با جستجو در فرهنگ لغت، با رسیدن به نام آمازون جذب آن شد. این نام طویل‌ترین رود جهان بود و او هم قصد ایجاد عظیم‌ترین جریان فروش آنلاین را داشت.

از نحوه طراحی لوگو تا شیوه خدمت‌رسانی؛ همه‌چیز در اینجا بوی خلاقیت و هوشمندی می‌دهد

آمازون و یک گام بزرگ

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت آمازون، یک ریسک بزرگ در خرید سایت “IMDb” است. این اولین و بزرگ‌ترین ریسکی بود که در سال 1998 توسط جف بزوس انجام شد. خرید این سایت کمک کرد آمازون بتواند یک بازوی مرتبط با حوزه اکران و فروش فیلم و سریال هم بدست آورد. فرآیندی که در نهایت امروز به ایجاد سرویس بسیار پرطرفدار آمازون پرایم (Amazon Prime) منتهی شده است. البته این تنها تصمیم انقلابی و بزرگ جف بزوس در مسیر موفقیت نبوده است.

چند تصمیم بزرگ و موفقیت‌آمیز در سال‌های رشد آمازون

  • سال 2002: یک ریسک اقتصادی جالب توجه و ایجاد سرویس “Free Super Saver Shipping”. با این یک سرویس ارسال رایگان به ازای خرید بیش از 99 دلار بود.
  • در فوریه 2005: سایت “Joyo” به عنوان یک سایت فروش کتاب در چین با قیمت 75 میلیون دلار خریداری شد! تصمیم موفقی که در آینده باعث گسترش شاخه چینی این کسب‌وکار شد.
  • سال 2005: پرده‌برداری از سرویس آمازون پرایم برای فروش فیلم و سریال در سراسر آمریکا.
  • سال 2006: خرید سایت و کسب‌وکار “Toys R Us” که یک کسب‌وکار موفق در زمینه تولید اسباب‌بازی بود. این تصمیم 51 میلیون دلار هزینه داشت اما در نهایت منجر به پیشگام شدن آمازون در فروش و عرضه اسباب‌بازی شد.
  • سال 2009: خرید دامنه و سایت زاپوس با قیمت سرسام‌آور 850 میلیون دلار! تصمیمی که امروزه باعث شده تا موفق‌ترین سایت فروش آنلاین کفش، در اختیار آمازون باشد.
امروزه در ده‌ها حیطه مختلف، این برند پرچمدار است!
برچسب گذاری شده : / /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *