• info@avenweb.com
  • ایران - تهران

چگونه پس از شکست کسب‌وکار، کار جدیدی ایجاد کنیم؟

شکست کسب‌وکار، یک تجربه بسیار تلخ و فراموش‌نشدنی است. در چنین شکستی، این حس ایجاد می‌شود که نه‌تنها سرمایه، بلکه وقت و انرژی شما نیز هدر رفته است. صد البته تا هنگامی که شیوه مواجهه با شکست کسب‌وکار را یاد نگیرید، این احساس اصلاً غلط نیست. اما اگر بتوانید از سد یک شکست این چنین، به نحو احسن عبور کنید، حتی ممکن است بتوان آن را به نقطه آغاز یک موفقیت رویایی تبدیل کرد. اما به راستی باید چگونه پس از این شکست، به مسیر ادامه داد؟ اولین گام مهم ریکاوری و احیای ارزش‌ها و معیارهاست.

مهم نیست اگر قامت شما بخاطر شکست کسب‌وکار خم شود؛ مسئله مهم دوباره ایستادن است

پذیرفتن اشتباهات؛ این یک کلیشه نیست

ممکن است تا حدی کلیشه‌ای تلقی شود اما افرادی که واقعاً چنین کاری را انجام داده باشند، ارزش آن را می‌دانند. پذیرفتن اشتباهات صرفاً به معنی پذیرش آن‌ها در ذهن یا زبان نیست. شما باید به طور دقیق، اشتباهات را بررسی کرده و بر مبنای یک درک زمان‌مند، حرکت گام به گام کسب‌وکار خود به سمت شکست را درک کنید. باور داشته باشید که معمولاً شکست کسب‌وکار در مقیاس بزرگ، از برخی اشتباهات کوچک و تداوم آن‌ها آغاز شده است.

درک راهکارهای اجتناب از اشتباهات

از سوی دیگر، باید پذیرفت هر اشتباه و خطایی، با انگیزه و رویکرد خاصی رخ داده است؛ اشتباهات به طور ناگهانی از کلاه شعبده‌بازی بیرون نمی‌پرند. باید کشف کنید هر خطا و نقصی، برآمده از کدام انگیزه غلط یا رویکرد اشتباه شما بوده است. به عنوان مثال اگر اشتباه در انتخاب تیم طراحی سایت، شکست کسب‌وکار شما را به همراه داشته، باید بدانید این اشتباه ناشی از چیست؟ آیا بخاطر محدودیت مالی در دام این انتخاب اشتباه افتادید؟ آیا بخاطر عدم نشناختن سایر تیم‌های موفق یا ناآگاهی نسبت به معیارهای توانمندی تیم طراحی سایت چنین اتفاقی افتاد؟ شما باید به طور مستقیم ارتباط اشتباهات و رویکردها و معیارها را پیدا کنید.

این صرفاً از دست دادن سرمایه نیست؛ در این شکست‌ها گاهاً حتی عمر شما در خطر است!

تصمیم‌گیری فعالانه برای تغییر

تصمیم‌گیری فعال یا به عبارتی (Active Decision-making)، یک گام بسیار مهم برای خروج از وضعیت شکست کسب‌وکار است. در تصمیم‌گیری فعال، تصمیم‌گیرنده به طور فعال جایگزین‌های ممکن برای تصمیمات اخیر را بررسی کرده و ارزش جایگزین‌ها را تخمین می‌کنند. این بررسی و تخمین، باید به طور مستقیم در ارتباط با تصمیم‌گیری صریح و عملی باشد. در مرحله تصمیم‌گیری فعال، پس از دستیابی به یک دید شفاف در مورد اشتباهات گذشته و درک ریشه آن‌ها، اکنون باید راهکارهای جدید خود را آزمایش کنید؛ یا به صورت عملی یا در یک شرایط تئوریک نزدیک به واقعیت. چهار شیوه اصلی برای تصمیم‌گیری فعال وجود دارد که بعدتر به طور تفصیلی به آن‌ها می‌پردازیم.

از شخصی کردن مسائل و چالش‌ها پرهیز کنید؛ شخصیت شما عامل شکست نیست بلکه انتخاب‌های شما غلط بوده‌اند

حفظ ارتباط با شبکه مشتریان و همکاران

در طول تمام این گام‌ها و اقدامات که می‌توانند برون‌رفت از وضعیت شکست کسب‌وکار را ممکن سازند، باید ارتباط خود را با شبکه مشتریان و همکاران حفظ کرده باشید. شما ممکن است سرمایه عظیمی را در شکست کسب‌وکار از دست داده باشید اما این نباید باعث شود از یک سرمایه عظیم دیگر غافل شوید؛ روابط شما با مشتریان یا همکاران، یک سرمایه مهم دیگر است! حتی اگر بخاطر شکست این سرمایه با صدماتی مواجه شده، باید سعی کنید ته‌مانده آن را هم حفظ کنید. فراموش نکنید که با هر شروع دوباره دیگر باید مجدد شبکه‌سازی با مشتریان و همکاران را آغاز کنید و این گریزناپذیر است؛ پس بهتر است در شروع دوباره یک سرمایه اولیه داشته باشید.

برچسب گذاری شده : / / /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *